Zodra u zich gaat verdiepen in online marketing, moet u beslissen of u zich gaat richten op organisch bereik of betaald bereik. Een primaire factor om te bepalen welke u kiest, is uw budget, maar uw tijd en kennis kunnen ook van invloed zijn op uw beslissing. Als uw budget zeer beperkt is, moet u zich richten op organische marketingtactieken. Het succes van dit type campagne hangt af van de kwaliteit en relevantie van uw inhoud. Aan de andere kant, als uw budget het toelaat, moet u PPC-reclame beheersen.
Hoe werkt Pay Per Click (PPC)
Stel dat u klaar bent om PPC onder de knie te krijgen. Nadat u heeft besloten hoeveel geld u kunt investeren, moet u duidelijke doelen stellen. In PPC-marketing worden doelen conversies genoemd en deze kunnen van alles zijn, van het bezoeken van een website tot het bekijken van een video, het invullen van een formulier of het contacteren van een bedrijf. Uw doel kan worden gedefinieerd als één macrodoel (bekijk een video) of kan bestaan uit een reeks van meerdere microdoelen die tot één macrodoel leiden.
Conversies zijn maatstaven die helpen berekenen hoeveel van uw investering u heeft verdiend met uw campagnes (ROI - Return on Investment). De formule voor ROI is heel eenvoudig: ROI = Revenue - Costs / Costs x 100, waarbij inkomsten de waarde vertegenwoordigen gemeten met conversies, terwijl kosten de hoeveelheid geld zijn die u hebt geïnvesteerd. Zodra u uw ROI kent, kunt u bepalen hoe succesvol uw PPC-campagne was.
Enkele Pro Tips
1) PPC-ADVERTENTIES MOETEN RELEVANT ZIJN. DIT ZOEKT DE ZOEKER.
2) GEBRUIK APPARATENRICHTING. SOMMIGE ADVERTENTIES KUNNEN BETER LOPEN OP MOBIEL, SOMMIGE KAN LOPEN BETER OP EEN LAPTOP. ZORG ERVOOR DAT UW ADVERTENTIES GOED WERKEN VOOR HET BEDOELDE APPARAAT.
Wat zijn sleutelwoorden en waarom zijn ze van toepassing voor PPC?
Sleutelwoorden zijn precies wat hun naam zegt - specifieke woorden die iemand gebruikt bij het zoeken naar een interessant onderwerp. Ze worden voornamelijk gebruikt in zoekmachinemarketing en vormen de kern van PPC. Bij het zoeken naar antwoorden op persoonlijke vragen wordt vaak rekening gehouden met organische resultaten, terwijl bij het zoeken naar producten en diensten vaak rekening wordt gehouden met gesponsorde resultaten. Afhankelijk van uw zakelijke zoekopdracht, kunt u beslissen of uw bedrijf geschikt is voor Google Ads.
Welke zoekwoorden u gebruikt, hangt af van uw onderwerp en keuze voor wat u wilt vinden. Als u bijvoorbeeld een fotograaf bent die gespecialiseerd is in huwelijksfotografie en u bent op zoek naar klanten in Austin, kunt u zich op enkele trefwoorden richten: huwelijksfotografie, huwelijksfotografie in Austin en huwelijksfotografie in Austin.
Een handige tool voor het plannen van zoekwoorden is de Zoekwoordplanner van Google. U kunt niet alleen zien hoe populair uw zoekwoord op dit moment is, maar u kunt ook inzicht krijgen in historische zoektrends. Met deze kennis kun je voorspellen hoe populair het in de toekomst zal zijn en of dat zoekwoord de investering waard is.
Publiek bepalen van je PPC campagne
Bij zoekmachinemarketing wordt uw doelgroep vooral bepaald door de zoekwoorden waarnaar ze zoeken. Het is voldoende om een duidelijk beeld te hebben van uw doelland, regio of stad en u bent klaar om te gaan. Hoewel zoekmachines een doelgroep voornamelijk definiëren op basis van het zoekwoord waarnaar ze zoeken, moet uw doelgroep specifiek zijn, zodat ze weten aan wie ze uw advertentie moeten laten zien. Met andere woorden, bij zoekmachinemarketing (SEM) zoekt uw doelgroep naar u, terwijl u bij sociale mediamarketing (SMM) naar uw publiek zoekt.
Wat goed is aan socialemediamarketing, is dat je bij het targeten van doelgroepen in detail kunt treden. U kunt beginnen met het definiëren van hun leeftijd, locatie en geslacht en doorgaan met het definiëren van hun opleidingsniveau, werkstatus, interesses en meer. Dit betekent dat u op basis van uw kennis en ervaring de ideale persoon kunt targeten die eerder in uw product zal investeren.
Ad-campagne en Ad-groepen
Zodra u een duidelijk idee heeft van de zoekwoorden die u wilt targeten en het budget dat u wilt besteden, kunt u daadwerkelijk beginnen met het maken van uw eerste Google Ads-campagne. Zie het als een grote doos waarin u uw zoekwoorden plaatst. Dit betekent dat u het budget en de doelgroep voor uw box definieert en dat u alle zoekwoorden in die box opneemt. Uw box kan echter snel overvol en ongeorganiseerd raken. U moet een structuur voor uw zoekwoorden maken door overeenkomsten in advertentiegroepen.