Content Marketing
Contentmarketing is gebaseerd op het maken, publiceren en promoten van content om specifieke bedrijfsdoelen te bereiken. Het is gebaseerd op het creëren van waardevolle en relevante inhoud voor een beoogde doelgroep.
Tegenwoordig wordt contentmarketing vooral gebruikt om een specifieke band tussen bedrijven en hun klanten te creeren. Door middel van contentmarketing willen bedrijven naamsbekendheid en loyaliteit opbouwen. Het is hun manier om potentiële klanten voor te lichten over hun product of dienst en hen te informeren over de voordelen. Zodra klanten vertrouwd raken met een product of dienst, kunnen ze zich gemakkelijker identificeren met het product en het accepteren.
Er zijn drie belangrijke fasen van contentmarketing:
1) Creëren
2) Publiceren
3) Promoten
Elk van deze fasen is gebaseerd op waardevolle en relevante inhoud.
Weetjes
1) 91% VAN DE B2B-MARKETERS GEBRUIKT MOMENTEEL CONTENT MARKETING. (BENCHMARKS, BUDGETS EN TRENDS)
2) GEMIDDELD BESTEDEN BEDRIJVEN 40% VAN DE TOTALE MARKETINGBUDGETS AAN CONTENT MARKETING. (BENCHMARKS, BUDGET EN TRENDS)
Waarom is waardevolle en relevante inhoud de sleutel?
Tegenwoordig kan iedereen schrijver worden. Je hebt gewoon een pen of toetsenbord nodig en je bent klaar om te beginnen. Geweldige inhoud kan echter niet door iedereen worden geproduceerd.
Veel beautybloggers schrijven bijvoorbeeld om hun mening te geven over nieuwe make-up of haarproducten. Hoe waardevol hun inhoud voor u zal zijn, hangt af van de informatie waarnaar u op zoek was en de informatie die ze hebben verstrekt. Hetzelfde geldt voor relevantie - als de titel inhoud belooft over mascara en je leest uiteindelijk over auto's, is dat dan relevant voor jou? Natuurlijk niet.
Het is belangrijk om te begrijpen dat alleen relevante en waardevolle inhoud kan leiden tot het bereiken van bedrijfsdoelen. Dit soort inhoud kan een persoon overhalen om een laatste actie te ondernemen - aankoop. Schrijven om te verkopen, ongeacht de betekenis voor de lezers, kan dus een drastisch negatief effect hebben op uw bedrijfsdoelen.
Waarom moeten diverse zaken vertrouwen op Content Marketing?
Een van de vele redenen waarom bedrijven contentmarketing zouden moeten gebruiken, is het feit dat het vaak goedkoper is dan andere alternatieven. Contentmarketing kan ook een enorme impact hebben op andere marketingkanalen.
Een artikel met een geweldige zoekwoordstrategie kan bijvoorbeeld de positie van zoekmachines verbeteren. Een geweldig artikel kan eenvoudig worden gedeeld via sociale media, wat ook de merkbekendheid kan beïnvloeden. En tot slot kan een geweldig artikel een betere reputatie en het vertrouwen van klanten verbeteren.
Hoe eerder u investeert in inhoud van hoge kwaliteit, hoe eerder u de vruchten kunt plukken.
Een Content Marketing strategie maken
Een goede online marketingstrategie richt haar activiteiten op contentmarketing. Marketeers beginnen met een doel, creëren een waardevol artikel op basis van dit doel en verspreiden het via verschillende online marketingkanalen.
Net als elke andere strategie moet contentmarketing gebaseerd zijn op geplande activiteiten om bedrijfsdoelen te bereiken.
Overweeg het publiek dat u wilt bereiken
Voordat je voor je publiek kunt gaan schrijven, is het erg belangrijk om te begrijpen wie ze zijn. Dit betekent diepgaand onderzoek doen naar hun interesses, gedrag, basisinformatie etc. Hoe meer u over uw publiek weet, hoe gemakkelijker het zal zijn om te begrijpen waarnaar ze op zoek zijn. Dan weet u precies wat u nodig heeft om ze om te zetten naar uw bedrijf.
Je publiek leren kennen is een proces. Om de beste resultaten te behalen, volgen marketeers hun publiek voortdurend en besteden ze veel aandacht aan hun gedrag en gewoonten. U kunt altijd beginnen door uw voorkennis (uw vorige en huidige klanten) en Google Analytics te gebruiken en zelf onderzoek te blijven doen.
Stel doelen in voor uw campagnes voor Content Marketing
Zorg ervoor dat u, zodra u basisinformatie over uw doelgroep heeft, duidelijke doelen stelt die u met uw inhoudscampagnes wilt bereiken. Kies meetbare doelen die u eenvoudig kunt bijhouden met Google Analytics of een andere tool die u wilt gebruiken.
Als u weet naar wie u gaat schrijven en wat u wilt bereiken, is het veel gemakkelijker om relevante en nuttige inhoud voor uw publiek te maken.
Content plannen
Wanneer we over inhoud praten, verwijzen we meestal naar blogposts, eBooks, infographics, webinars en andere waardevolle schriftelijke informatiebronnen.
Op dit moment weet u al naar wie u wilt schrijven, wat u wilt bereiken en hoe u uw inhoud het beste kunt formatteren. Dit is het perfecte moment om een duik te nemen in de kern van contentplanning - een duidelijke routekaart om uw strategie in actie te brengen.
De eenvoudigste (en waarschijnlijk goedkoopste) manier om te plannen is om een spreadsheet (Microsoft of Google) te gebruiken en deze in te vullen met de volgende informatie:
1) Thema dat moet worden gedekt
2) Doel dat voor elke onderwerp moet worden bereikt
3) Wat u gaat meten als bewijs van het bereiken van uw doel
4) Geschatte tijd wanneer deze inhoud soort online kan gaan
5) Wie zal schrijven, publiceren en verdelen
6) Aanvullende hulp die nodig is (bijv. u heeft een ontwerper nodig om een visuele presentatie van uw eBook te maken).
7) Beschikbare budget
En tot slot, welk online marketingkanaal u ook kiest, houd uw concurrentie in de gaten.
Ga verder dan kopiëren wat ze doen maar presenteer jezelf als een unieke kans voor je lead en klanten.
SCHRIJVEN ALS EEN PRO (INHOUD CREËREN)
Nadat u enige tijd heeft besteed aan het ontwikkelen van een krachtige contentmarketingstrategie, is het tijd om te beginnen met het schrijven van content die uw bedrijfsdoelen zal bereiken. De inhoud die voordelen voor uw bedrijf oplevert, moet waardevol, relevant, creatief en boeiend zijn. Dit is het type inhoud waardoor uw lezers van passieve leads naar actieve klanten gaan.
DOE ONDERZOEK EN KIES EEN ONDERWERP
Een onderwerp onderzoeken en kiezen zijn goede uitgangspunten. Wat je als eerste gaat doen, hangt voornamelijk af van wat je al hebt - als je een onderwerp hebt geselecteerd waarover je wilt schrijven, dan zal het onderzoeksgedeelte zich richten op de specifieke kenmerken. Aan de andere kant, als u nog steeds niet zeker weet waarover u moet schrijven, kunt u zich laten inspireren door uw concurrentie te onderzoeken.
Google Trends en Google Keyword Planner zijn handige hulpmiddelen om onderwerpen te plannen die u wilt behandelen. Beiden kunnen een goed inzicht geven in “hot topics”. Nadat u uw hot topic heeft gevonden, kunt u uw hele contentcampagnestrategie erop bouwen. Andere handige tools zijn onder meer sociale netwerken, zoekmachine en nieuws.
NAAM UW INHOUD JUIST
Bij contentmarketing begint alles met een pakkende titel. Stel dat u tips schrijft over het maken van de perfecte chocolademuffin.
Een potentiële lezer bezocht Google om te beginnen met het zoeken naar recepten, dus typte hij "perfecte chocolademuffin". Waarom klikken ze op uw bericht en niet op de andere? Dat klopt - de titel.